Vrijwilligersbeleid (concept)

RAAls bestuur is het onze wens en ambitie om een stevigere basis te leggen onder de toekomst van Rotterdam Atletiek.

Om deze reden volgt hieronder een voorstel voor het vrijwilligersbeleid met:

  • een aantal uitgangspunten
  • een aantal voorwaarden
  • een nadere uitwerking van wat het voor leden betekent
  • en ten slotte een eerste set reguliere taken.

Voorgestelde uitgangspunten

  • Bijdragen aan de vereniging is onderdeel van je contributie. We vinden als RA dat je als lid bepaalt hoé je bijdraagt, niet dát je bijdraagt.
  • Plezier en energie van het vrijwilligerswerk maken we mogelijk door leden in te zetten op die kwaliteiten waar zij goed in zijn en of zich graag verder in willen ontwikkelen; dit geeft ook meer  plezier in het lidmaatschap van de vereniging.
  • Met-elkaar-voor-jezelfVrijwillige bijdragen van leden zijn noodzakelijk voor de continuïteit en leefbaarheid van RA als vereniging en onze ambitie waar te maken: Samen Doelgericht Grenzen Verleggen.
  • Om de kostenverhoging binnen de perken te houden, is een groter beroep op leden onvermijdelijk.
  • Gezien ons slinkende eigen vermogen is het noodzakelijk om in 2016 toe te werken naar een kostendekkende begroting.
  • Vrijwilligerswerk levert een goede bijdrage aan de onderlinge verbindingen binnen RA en de sociale cohesie en sociaal-maatschappelijke functie van onze vereniging.
  • RA streeft naar een evenwichtige belasting m.b.t. het vrijwillig bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan (veel) meer gediplomeerde juryleden die de organisatie van wedstrijden ondersteunen.
  • Onderscheid tussen reguliere taken en ad hoc taken: voor reguliere taken stellen we profielen samen terwijl we voor ad hoc taken putten uit inzicht in competenties, tijdsbeschikbaarheid en interesses van leden. Deze informatie is een voorwaarde om lid te kunnen zijn van RA.
  • Vrijwilligerswerk organiseren we zo dicht mogelijk op de sport zelf om het vrijwilligerswerk voor leden laagdrempelig te houden: zo liggen er algemene en locatiegebonden taken die allemaal meedoen.

Uitvoering vrijwilligersbeleid - beschikbare middelen:

  • Registratie van uitgevoerd vrijwilligerswerk waarmee we vraag en aanbod inzichtelijk krijgen en aan elkaar kunnen koppelen. Om deze registratie mogelijk te maken inventariseren we 1x per jaar bij leden waaraan zij het komende jaar gaan bijdragen.
  • We willen met het inzetten van vrijwillige bijdragen van leden onder meer voorkomen dat we veel kosten moeten maken, omdat we Nenijto in eigen beheer hebben. Als dat ons niet lukt met elkaar, zullen we dat moeten vertalen naar een hogere contributie.
  • Succes-en-ambitieRA zet zich ervoor in dat zij haar vrijwilligers zo goed mogelijk toerust op hun taak zodat leden zo effectief als mogelijk kunnen bijdragen (denk aan gediplomeerde juryleden).
  • Profielen van vrijwilligerswerk (nadere uitwerking van onderstaande voorzet) zodat leden ook weten wat van hen wordt verwacht als zij bijdragen als vrijwilliger.
  • Per profiel is er binnen de vereniging een lid dat de kwaliteit van het profiel en de uitvoering door leden helpt te bewaken en vrijwilligers zo nodig (laat) begeleid(t)(en). Dit is in de regel de trekker van de commissie of een bestuurslid.
  • Voor niet-reguliere taken binnen RA kan de organisator putten uit de per lid vastgelegde registraties (aanmeldingen).
  • Nieuwe leden lichten we voor tijdens 4 maal per jaar te organiseren bijeenkomsten per jaar voor nieuwe leden: hier gaan we in op rechten die leden hebben naast verplichtingen (houden aan reglement, betalen contributie en leveren van een vrijwillige bijdrage aan RA en het volgen van een jurylid cursus na 2 jaar lidmaatschap).
  • Jaarlijks ontvangen alle vrijwilligers van RA tijdens een speciaal daarvoor georganiseerd samenzijn een attentie.
  • Voor een aantal speciaal aangewezen taken (als die van trainer) keert RA een vergoeding uit zoals beschreven in de ‘Vergoedingsregels trainers / vrijwilligers’).
  • Commissie Vrijwilligers die alles rond de uitvoering van het vrijwilligerswerk mogelijk helpt te maken.
  • Communicatie van het vrijwilligersbeleid van RA (langs diverse kanalen) m.b.t. nut, noodzaak, structuur en mogelijkheden om leden te werven: ‘leden maken RA mogelijk!’ (o.i.d.).
  • RA voorziet erin dat vrijwilligers zijn verzekerd voor de vrijwilligerstaken.

Vrijwilligersbeleid nader uitgewerkt:

  • Een verplichting voor elk lid vanaf 16 jaar tot het verrichten van vrijwilligersactiviteiten voor de vereniging gedurende tenminste twee dagdelen per jaar.
  • Ontspanning-met-plezierDe verplichting van pupillen en C en D junioren wordt overgenomen door ouders/verzorgers. Hierbij is het wenselijk dat ouders deelnemen aan een jurycursus. Bij inschrijving van nieuwe leden wordt hen dat aangeboden.
  • Commissie vrijwilligers heeft de volgende verantwoordelijkheden:
  • Matching vraag en aanbod van taken mogelijk helpen maken;
  • Voorwaarden scheppen zoals hierboven aangegeven;Goede registratie per lid van de mogelijkheden;
  •  Toezien op een evenwichtige belasting van vrijwilligers.

Vrijwilligersprofielen:

Type vrijwilligersactiviteiten die we als regulier typeren (en dus te vertalen zijn naar profielen), zijn de volgende:

  1.  Lid van het RA bestuur, bestaande uit voorzitter, secretaris, penningmeester en bestuursleden met specialisatie(s).
  2. Lid van een commissie met coördinerende en vooral uitvoerende taken, denk aan:

a.        Technische Commissie;

b.        Wedstrijdorganisatiecommissie (WOC);

c.        Accommodatiecommissie (ACC, trekker: te benoemen facilitair beheerder);

d.       Vrijwilligerscommissie (bestuurslid vrijwilligers trekker);super-vrijwilliger

e.       Jeugdcommissie (bestuurslid Jeugd trekker);

f.        Commissie Communicatie en PR (bestuurslid Communicatie trekker);

g.       Commissie Redactie (on- off line);

h.       Commissie Sponsoring;

i.        Kantine Commissie (bestaande uit kantinemedewerkers);

j.        Medische Commissie.

k.       Commissie Financiën (penningmeester trekker).

l.        Kas Commissie.

3.        (Assistent) Trainer.

4.        Ondersteuner wedstrijden (zoals jurylid, microfonist, [assistent] wedstrijd secretaris).

5.        Leden administrateur.